Verkiezingsprogramma

Via onderstaande link kan met het verkiezingsprogramma 2014 voor de gemeenteraadsverkiezingen in...

Lees meer...

Standpunten

Op deze pagina vindt u een overzicht van de standpunten van Amsterdam Sociaal. Klik hieronder op de letter naar...

Lees meer...

BeginselManifest

Wat is links? Wat is rechts? Heeft het Socialisme de wijsheid in pacht? Mag een Liberaal een...

Lees meer...
De snorfiets PDF Afdrukken E-mail
Nieuws - Amsterdam Sociaal nieuws

Rond de verkiezingen doet traditiegetrouw de verkiezingsretoriek weer zijn intrede. Een populair onderwerp wordt dan breed uitgemeten in de media, waarbij politici op de voorste rij staan om te pleiten voor nieuwe regels en verboden. Het vuurwerk was het eerste voorbeeld van dit prille jaar, welke al snel werd gevolgd door de snorfiets. Onder aanvoering van burgemeester Van der Laan pleit de Amsterdamse politiek voor het weren van snorfietsen van het fietspad. Amsterdam Sociaal vindt dit een gevaarlijk en onverantwoord voornemen. Daarom zullen wij ons hier fel tegen verzetten.

 Amsterdam telt ongeveer 27.728 snorfietsen[1]. Een deel van deze snorfietsers vertoont asociaal en gevaarlijk rijgedrag. Dit vertaalt zich in een aantal problemen; er wordt te hard gereden, fietsers worden afgesneden en in sommige gevallen aangereden, men negeert stoplichten of voorrangtekens en er wordt een agressieve rijstijl gehanteerd. Geheel terecht voelen fietsers zich, door het rijgedrag van sommige snorfietsers, onveilig in het verkeer.

Het is echter veelal de jonge snorfietser die deze overlast veroorzaakt. Iemand mag vanaf zijn 16e op een snorfiets rijden en niet iedereen heeft evenveel verantwoordelijkheidsgevoel op deze leeftijd. Overheidscampagnes zoals Slow Riders en politiecontroles focussen zich dan ook vooral op deze doelgroep; de jongeren tussen de 16 en 24 jaar.[2] Het merendeel van de snorfietsbezitter is echter een stuk ouder en veroorzaakt zelden overlast. Een kleine groep snorfietsers verpest het dus voor de overgrote meerderheid die wel normaal rijgedrag vertoond.



Bron: CBS Statline[3]

Om overlast tegen te gaan heeft de politie met onder andere de rollerbank, de lasergun, mogelijke inbeslagnames, boetes, het intrekken van het rijbewijs, snelheidscontroles en detentie voldoende middelen tot haar beschikking om op te treden tegen overtredingen. Amsterdam Sociaal is dan ook van mening dat er door de politie niet voldoende wordt gehandhaafd op verkeersovertredingen, aangezien veel fietsers in Amsterdam overlast ervaren.

Wij pleiten daarom al jaren voor het ontlasten van de politie door de invoering van een nieuwe Amsterdamse Stadswacht, welke in dienst treedt bij de politie en zich op straat bezighoudt met leefbaarheid. Dit verhoogt de pakkans van overtreders, waardoor de overlast zal afnemen. Ook kan de politie zelf veel vaker gebruik maken van de rollerbank en lasergun, waarmee de snelheid van snorfietsen kan worden gemeten. Indien de snelheidsduivels uit het verkeer worden gehaald, zal het gevoel van veiligheid onder fietsers toenemen. De politie heeft reeds de mogelijkheden en middelen om op te treden tegen dergelijke excessen, het gebeurt alleen te weinig. Tenslotte kan de snorfiets prima op de weg rijden in 30 kilometer zones. De gemeente kan dus haar proef in de Jan Pieter Heijestraat uitbreiden en in heel Amsterdam snorfietsen in 30 kilometer zones van het fietspad weren. Er zijn legio mogelijkheden om de veiligheid op het fietspad te vergroten.

Een algehele ban van het fietspad is echter te kortzichtig en onverantwoord. Stelt u zich voor, een snorfiets die 25 kilometer per uur rijdt, tussen het gehaaste autoverkeer op bijvoorbeeld een Haarlemmerweg of een Wibautstraat. Een dergelijke maatregel zal het verkeer ernstig hinderen, levensgevaarlijke situaties creëren en geheid tot verkeersdoden leiden. Momenteel rijden er meer snor- dan bromfietsen in Amsterdam, toch zijn er meer bromfietsongevallen dan ongevallen met een snorfiets. Zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, wanneer wordt opgemerkt dat de registratie van politie en ziekenhuizen laat zien dat het aantal bromfietsongevallen in 2012 hoger is dan het aantal snorfietsongevallen”.[4]

Het blijkt dus voor de snorfiets veiliger om op het fietspad te rijden, maar hoe is het gesteld met de veiligheid van de fietser? De gemeente stelt dat “Uit de ongevalregistratie Amsterdam blijkt dat de snorfiets in de periode 2007 - 2009 bij 5 ernstige fietsslachtoffers de tegenpartij was en de bromfiets bij 21 ernstige fietsslachtoffers. Samen is dit circa 7% van het totaal aantal ernstige fietsslachtoffers in deze periode (ter vergelijking: auto's waren bij 62% van de ernstige fietsslachtoffers de tegenpartij). Het gevaar van de brom- en snorfiets voor de fiets lijkt dus (nog) mee te vallen”.[5]

Desondanks is fietsen gezond, is Amsterdam een echte fietsstad en horen fietsers zich op het fietspad veilig te voelen. Daarom moeten overtreders worden aangepakt. Snorfietsen verbannen van het fietspad gaat Amsterdam Sociaal, vanwege de veiligheid, echter te ver. Het probleem is volgens Amsterdam Sociaal niet de snorfiets an sich, maar schuilt in het niet handhaven van de regels.

 

Een snorfiets mag wettelijk gezien 25 kilometer per uur rijden, wanneer men zich aan de regels houdt is dit een snelheid waarmee menig snorscooterrijder regelmatig wordt ingehaald door fanatieke fietsers. De gemiddelde snelheid van de snorfiets in Amsterdam ligt echter hoger. Uit gemeentelijk onderzoek blijkt “dat de gemiddelde snelheid in beide metingen respectievelijk 30 km/uur en 32 km/uur is“.[6]

 

We hebben voldoende regels om te handhaven, om nu weer met nieuwe regels en wetten te komen is exemplarisch voor de huidige politiek. De oplossing van dit probleem is volgens Amsterdam Sociaal dan ook betere handhaving van de bestaande regels, door middel van enerzijds de Stadswacht en anderzijds meer snelheidscontroles en handhaving door de politie.

Amsterdam Sociaal staat voor veiligheid voor fietsers, zonder dat goedwillende snorfietsers de dood in worden gejaagd door populistische verkiezingsretoriek.

 

Reacties 

 
0 #4 Twan Janssen 14-05-2014 10:48
Een snor scooter die 25 rijd (ik spreek uit ervaring) is ook gevaarlijk op het fietspad omdat het inhalen van fietsers bijna onmogelijk is door de snelheid van de moderne fiets, dit i.v.m. tegenliggers en bochten een inhaal manoeuvre duurt dan veel te lang, en om achter de fietsers te blijven hangen is geen optie, dit vinden ze niet fijn.
Mijn snor scooters rijden nu 50 maar ik rijd het bijna nooit op een fietspad omdat dit bijna niet kan en onverantwoord is, mensen houdt rekening met elkaar en de politie mag veel en veel harder optreden bij asociale fietspad gebruikers.
Heb onlangs mijn 2 takt scooters ingeruild voor 4 takt snor scooters, deze walmen en stinken niet meer, super toch?
Ik als automobilist, fietser en scooteraar verbaas me regelmatig hoe mensen in het verkeer met elkaar omgaan, rampzalig! En dit geld voor alle bestuurders...
Citeer
 
 
0 #3 Neeltje 26-02-2014 11:05
Met angst en beven de weg op? mijn man en ik rijden altijd met een helm op vanwege de snelheidsduivel s op het fietspad( ook racefiets/elektrisch.)
Help a.u.b. voordat wij (ouderen) nog meer de dupe worden van dit krankzinnig beleid van bovenaf.Uw artikel is glashelder en moet een waarschuwing zijn voor de politieke consequenties!
Citeer
 
 
0 #2 av 14-01-2014 15:05
Met mijn electrische scooter die alleen met volle accu 25 km haalt moet ik dan op de middenweg??

Probeer dit op de plesmanlaan of zo'n soort weg: levensgevaarlij k.
Citeer
 
 
+1 #1 Scooterbelang 14-01-2014 10:38
Wat een prima stuk over de snorscooter in Amsterdam. Ontdaan van alle politieke emoties. Blij dat er een partij is in Amsterdam die zich niet laat leiden door de waan van de dag, maar kijkt naar de feiten.
Complimenten!
Stichting Scooterbelang
R. Haverkamp
Citeer
 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen

Hoe Sociaal ben jij?

Binnen 10 vragen weet je of je bij Amsterdam Sociaal past

Klik op bovenstaand logo om de test te starten.

ASO Contact

Amsterdam Sociaal
Postbus 14882
1001 LJ Amsterdam

KvK: 34343837


Email ons